První srpnový týden se po celém světě slaví Světový týden kojení   

Praha, 1. srpna 2022 – Jak vyplynulo z nedávného průzkumu nadačního fondu 1000 dní do života, který byl zrealizován ve spolupráci s Odbornou společností praktických dětských lékařů ČLS JEP, v šesti měsících je kojených ještě 63 % dětí. Jakkoli je kojení nejlepší možný způsob výživy miminek, 58 % dětí ale zároveň už od 4. měsíce ochutnává pevnou stravu. Díky tomu se setkávají s potenciálními alergeny v období tzv. imunologického okna, což je doba, kdy organismus dítěte dokáže tolerovat alergeny ve stravě a vytvořit si tak lepší imunitu a odolnost proti alergenům do budoucna.

„Imunologické okno nastává zhruba mezi 17. a 24. týdnem života miminka. Jde o jedinečné období, kdy mohou kojenci začít ochutnávat pevnou stravu. Nejnovější vědecké poznatky prokázaly, že tento postup pomáhá správně utvářet jejich imunitní reakce a snižuje pozdější citlivost na alergeny. V žádném případě nejde ještě o nahrazování kojení či mléčné stravy, ale o ochutnání malého množství základních potravin: ovoce, masa a zeleniny. Dítě by se mělo setkat ve vhodné formě
i s alergeny, které jsme dětem tohoto věku dříve nedoporučovali,“
vysvětluje MUDr. Jan Boženský, primář dětského oddělení Nemocnice v Ostravě-Vítkovicích.

Z průzkumu, který provedl Nielsen IQ pro nadační fond 1000 dní do života, jehož zřizovatelem
je společnost Danone, vyplynulo, že po propuštění z porodnice je kojeno v průměru 93 % kojenců
a v 6 měsících ještě 63 % z nich, což jsou velmi podobné údaje jako v loňském roce (91 % dětí kojeno při propuštění, 62 % ve věku 6 měsíců), situace se tedy nijak výrazně nemění. Nejvíce dětí je v 6 měsících kojeno v Praze a kraji Vysočina (72 %). České děti jsou kojené o trochu více než slovenské, kde je při odchodu z porodnice kojeno 81 % dětí a po 6 měsících 53 % z nich.

Výživa v dětství hraje velkou roli i pro budoucí život, proto by se rodiče měli vyvarovat chyb, které občas nevědomky ve výživě potomka dělají nebo v dobré víře opakují. Mezi nejčastější nedostatky, se kterými se čeští pediatři potkávají, jsou například neochota zavádět nemléčné příkrmy (20 % dotázaných ve výzkumu výše), příliš brzké podávání nezdravých a nevhodných potravin (15 %), podávání sladkostí včetně slazených nápojů (12 %) nebo příliš krátké kojení či špatná technika kojení (10 %).

Z nejnovějších vědeckých poznatků vyplývá, že během tzv. imunologického okna,
tj. mezi 17. a 24. týdnem života, dokáže dětský organismus tolerovat alergeny ve stravě,
a tím si proti nim vytváří větší odolnost. Toto období je tedy vhodné využít k tomu, aby bylo dítě postupně vystaveno malému množství potenciálních alergenů. Velmi časné i velmi pozdní zavedení alergenů do stravy může u dětí zvýšit riziko výskytu potravinové alergie a rozvoje dalších alergických onemocnění. Je třeba mít na paměti, že ochutnávka ještě není plnohodnotným příkrmem a nelze
ji považovat za náhradu mléčné dávky. Ideální je, pokud matka v tomto období dítě stále ještě kojí. Mateřské mléko se svými nutričními, antibakteriálními, imunologickými a protizánětlivými funkcemi totiž pomáhá a podporuje rozvoj tolerance potenciálních alergenů.

„Společnost Danone si uvědomuje důležitost výživy v prvních měsících a letech života,
a proto je šíření osvěty v této oblasti, nejen během Světového týdne kojení, hlavním cílem Nadačního fondu 1000 dní do života. Vybudování správných stravovacích návyků v raném věku totiž ovlivňuje zdraví po celý život. Věnujeme proto naše úsilí identifikování nedostatků ve výživě kojenců a batolat, pomoci pediatrům s jejich nápravou a osvětě rodičů a celé široké veřejnosti,“
dodává
Monika Ihnatková, Public Affairs manažerka Danone.

O průzkumu

Průzkum provedla společnost Nielsen IQ na reprezentativním vzorku 153 českých lékařů pro děti a dorost. Jednalo se o kvantitativní telefonický průzkum, který probíhal na konci června a začátku července 2022.

O Nadačním fondu 1000 dní do života

Cílem Nadačního fondu 1000 DNÍ DO ŽIVOTA je systematicky šířit osvětu o důležitosti správné výživy kojenců a malých dětí během prvních 1000 dní jejich života (počítáno od početí) pro jejich celoživotní zdraví. Iniciativa přitom vytváří spojení mezi předními lékaři a odborníky na výživu, odbornými společnostmi a širokou veřejností. Více na www.1000dni.cz.

O společnosti Danone

Společnost Danone je největším světovým výrobcem čerstvých mléčných výrobků, produktů na rostlinné bázi
a světovou dvojkou v kategorii dětské výživy a balených vod. Nabízí celosvětové značky, např. Activia, Actimel, Danette, Kostíci a Fantasia, produkty na rostlinném základě Alpro, Provamel a produkty dětské a klinické výživy spojené se značkou Nutricia – Nutrilon, Hami, Nutridrink, Nutrison, Cubitan, Neocate a další.

Danone v současnosti vlastní nejrozsáhlejší sbírku fermentačních bakterií na světě. Hlavním cílem Danone
je přinášet zdraví prostřednictvím jídla co největšímu počtu lidí, téměř 90 % prodejů Danone je v současnosti realizovaných v kategoriích zdravých výrobků. Právě na kvalitu svých výrobků a také na zdraví, které je úzce spojené s životním prostředím a trvalou udržitelností zdrojů na celé, čím dál tím více propojené, planetě, klade společnost Danone dlouhodobě mimořádný důraz.

danone.sk | danone.cz