Finanční instituce má právo zamítnout vydání úvěru dlužníkovi bez důvodu. Tato podmínka je stanovena v úvěrové smlouvě. MO (mikrofinanční organizace) také obyčejně neoznamují důvody odmítnutí svým klientům. Přitom zůstávají on-line půjčky více přístupnější než bankovní úvěry. Jaké faktory ovlivňují rozhodování bank a MO při poskytování úvěrů?

Proč banky zamítají poskytnutí půjček

Příčiny zamítnutí jsou:

  1. Nízké příjmy klienta – jsou mezi hlavními faktory zamítnutí. Banka určitě vyžaduje od dlužníka osvědčení o příjmech.
  2. Negativní úvěrová historie – je druhým nejdůležitějším faktorem ovlivňujícím rozhodnutí při poskytnutí půjčky. Klientské úvěrové portfolio obsahuje všechny zkušenosti s využíváním úvěrů žadatele o půjčku: prodlení, porušení povinností vyplývajících ze smlouvy, počet otevřených úvěrů a pokusy o jejich pořízení u různých finančních organizacích apod. Banky čerpají informace o negativní úvěrové historii z byra úvěrových ústavů dlužníků. Pokud je ona špatná, požádání nebude jednoduše přijaté.
  3. “Černé listiny” – finanční společnosti mohou vytvářet seznamy nespolehlivých dlužníků, kteří mají čelit podvodům a rizikovým transakcím. Pokud u klienta často dochází k prodlení u finanční organizace, v budoucnu “systém” takovému klientovi nedovolí přístup.
  4. Poskytnutí nesprávných informací – dokonce i malá chyba v názvu pracoviště, dokladech nebo DIČ při vyplňování dotazníku může vést k automatickému zamítnutí žádosti. Proto je velmi důležité zadat správné údaje.
  5. Malá pracovní zkušenost nebo častá změna zaměstnání – tyto informace mohou ověřit i banky. Pokud klient často mění svou práci nebo pracuje méně než jeden rok, i to vede ke snížení šance na schválení žádosti o úvěr.
  6. Velká finanční zátěž – teoreticky by banka neměla odmítat vydání finančních prostředků osobě, která má půjčku u jiné finanční organizaci. V praxi se však banka obává takového dlužníka kvůli vysokému riziku jeho úpadku. Proto kontroluje, kolik finančních zatížení “padá” na klienta každý měsíc. Celková výše plateb z úvěrů by neměla “vyčerpat” více než 50% celkové částky příjmů.
  7. Věk dlužníka – ideální věk klienta pro banky je 23-60 let. Hlavní podmínkou je, aby doba trvání úvěrové smlouvy nepřipadla na důchodový věk dlužníka.

Banky mohou také zamítnout půjčku dlužníkovi z jiných důvodů: neúplná rodina, sociální status (uprchlíci, sociálně slabí), závislé osoby, nedostatek kapitálu (movitý nebo nemovitý majetek), pochybné místo práce příbuzných atd.

Zvláštnosti získání úvěru přes internet

Nezoufejte, pokud vás banka odmítla. Existuje mnoho finančních společností, které dávají lidem peníze, i když nesplňují vše výše uvedeno.

Online půjčky jsou k dispozici pro většinu lidí – bez formálního zaměstnání, s nízkými příjmy, špatnou úvěrovou historií, specifickou oblastí činnosti. Na webu finrada.cz jsou umístěny společnosti, které poskytují půjčku pro studenty a seniory, pro fyzické a právnické osoby. Také některé společnosti poskytují bezúročnou první půjčku bez ručitele. Stačí vám mít počítač a přístup na internet, aby půjčka byla na vašem účtu asi za 20 minut.