Zdraví

Publikováno 26. Červenec, 2019

0

Panická ataka přichází bez pozvání. Jak s ní bojovat?

Panická ataka neboli panická porucha je stav, který jste už dost možná někdy zažili. Náhlý pocit strachu bez zjevné příčiny a pocit, že umíráte. Jedná se o psychickou poruchu, která nemá reálný základ ve fyzických problémech, i když se tak tváří. Jak se panická porucha projevuje a jak ji lze léčit?

Lidé si volají záchranku, i když jsou vlastně v pořádku

Pocit, že nemůžete dýchat, bušení srdce, zrychlený tep, třes, brnění končetin…To jsou hlavní symptomy panické ataky, tedy stavu, při němž dojde k akutnímu záchvatu strachu. Takový záchvat může trvat jen několik minut i déle a člověk má při něm pocit, že umírá. Pokud se tyto záchvaty opakují, jedná se o poruchu, kterou je třeba rozhodně řešit.

Náhlé ataky totiž mohou velice znepříjemnit život a dát člověku pocit, že má vážné zdravotní problémy, i když je to všechno ve skutečnosti jen v jeho hlavě. Příznaky jsou totiž dost podobné infarktu a fyzické projevy jako například pocit dušení v lidech vyvolávají dojem, že jsou vážně nemocní.

Často v takových případech volají záchrannou službu, i když lékaři ve výsledku žádný problém nenajdou. Rozhodně se však nejedná o žádný „výmysl“ nebo hypochondrii, pocity bolesti či nedostatku kyslíku jsou reálné.

Panická ataka se dá léčit dechovými cvičeními i psychoterapií

Podobným případem je i úzkostná porucha, která donutí pacienta navštívit lékaře, který však nenajde žádnou zjevnou fyziologickou příčinu. V takovém případě může mít pacient poruchy spánku, zažívací problémy, chronické nachlazení, bolesti hlavy a další. Jedná se však jen o psychosomatické poruchy, které vyžadují jiný druh léčby.

Jak tedy proti těmto projevům bojovat? Léčba panické ataky může mít několik podob a lidé si od ní mohou pomoci i sami. Je však třeba vědět, jak na to. Pacienti v první řadě potřebují ujištění, že s jejich tělem a orgány je všechno v pořádku a že se jedná o psychosomatickou záležitost. Ujištění, že při záchvatu určitě neumřete, je prvním krokem k jeho vymizení.

Pomáhají také různá dechová cvičení, například i dýchání do obyčejného papírového pytlíku. Při atace je rovněž dobré se předklonit a počítat v klidu do deseti nebo se třeba zkusit soustředit na něco poblíž, co by mohlo rozptýlit vaši pozornost. Pokud si sami nedokážete takto pomoci, pak by měla přijít na řadu psychoterapie.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Panická ataka přichází bez pozvání. Jak s ní bojovat?, 10.0 out of 10 based on 1 rating

Štítky: ,




Comments are closed.

Back to Top ↑